Ce este Varianta de trafic ușor Uricani – Cicoarei
Proiectul face parte din Varianta de ocolire a municipiului Iași – Sud și este conceput ca un drum nou de legătură pe partea de sud a orașului, destinat traficului ușor (autoturisme și mașini mici), ca alternativă la rutele aglomerate existente în oraș.
Traseul și structura drumului
🔹 Lungime: Aproximativ 8 – 8,2 km între Uricani și Cicoarei.
🔹 Structură pe sectoare: Drumul este gândit în trei segmente:
- Sectorul 1: între rondul de la Uricani și strada Cicoarei (~4,7 km) – acesta va fi un drum nou, cu două benzi pe sens (aproximativ patru benzi în total).
- Legătura spre cartierul Dacia: din zona Cicoarei spre Dacia (circa 600 m), inclusiv un pod peste râul Bahlui.
- Segmentul final traversează străzile Cicoarei și Arhitect Ioan Berindei spre șoseaua Nicolina.
În ansamblu, drumul va lega centura existentă de sud-vest a orașului cu zona cartierului Dacia și cu șoseaua Nicolina.
Rolul acestui drum pentru trafic
Reducerea aglomerației în oraș
Varianta de trafic ușor va permite mașinilor care nu trebuie să traverseze centrul sau zonelor aglomerate să ocolească o parte din trafic prin sudul Iașiului, fără să treacă prin Păcurari, Copou sau alte artere centrale.
Conexiuni rutiere mai bune
– Leagă centura existentă și drumurile principale din sud-vest cu zonele rezidențiale și industriale din Cicoarei și Dacia.
– Va face posibilă o conexiune mai rapidă între Uricani, Cicoarei, cartierul Dacia și șoseaua Nicolina fără a intra în zonele cele mai aglomerate ale orașului.
Trafic mai fluid pe termen lung
Conform studiului, în anul 2040 varianta ar putea atrage zeci de mii de vehicule pe zi, ceea ce ar reduce presiunea pe arterele din oraș.
Ce se întâmplă după aprobarea indicatorilor tehnico-economici
✔️ Hotărârea de Guvern de azi permite trecerea proiectului în etapa de licitație pentru proiectare și execuție, după actualizarea studiilor.
✔️ Urmează stabilirea finanțării certe (deocamdată nu este încă clară sursa de finanțare completă a lucrărilor).
✔️ După obținerea finanțării și finalizarea proiectării, ar urma exproprierile unde este cazul, apoi construirea efectivă a drumului.
Vizualizarea în termeni simpli
Imaginează-ți următoarea situație:
🚗 În prezent:
– Mașinile dinspre sud-vest care vor spre cartierul Dacia sau spre șoseaua Nicolina trec prin zone intens circulate, cu semafoare și aglomerație.
🚧 Cu varianta Uricani – Cicoarei:
– Vehiculele pot merge pe o rută ocolitoare nouă, cu două benzi pe sens, evitând arterele serioase de trafic urban.
– Aceasta ar reduce timpii de drum și blocajele pe străzile principale.